onsdag den 9. juli 2014

Boys Month 2014 - skjorte (også kendt som: den hollandske udfordring) (og Månedens nye mønster juli ;-)


Jeg har syet en skjorte til Nicolai, i stof klippet af en af min mands aflagte skjorter.

Mønstret er Theo  fra www.zonen09.com og findes kun på hollandsk, men da jeg tidligere har prøvet et mønster fra www.zonen09.com (Jacob bukserne - mønster her og min udgave her og her) og ved at der medfølger en rigtig god forklaring med mange billeder, tænkte jeg, at det gik sikkert fint. 
Det er bare "Danke well" og så derudaf...

Det gik også rigtig fint og jeg har lært et par hollandske ord undervejs, men der var også steder hvor jeg måtte prøve mig frem og gætte. 

Resultatet er helt ok, og jeg har faktisk syet en skjorte (!). 
Som tilmed ligner en skjorte ;-)

Der er et par skævheder og det er utaknemmeligt at sy i ternet stof, for alt kan ses. F.eks. sidder lommen skævt.

Nicolai fik selv lov at vælge farven på kantbåndet og knapperne var nogle jeg ved held (og forudseende dygtighed) havde liggende. Kantbåndet er orange og ikke neon, som det måske ligner på billederne.

Og så er den naturligvis juli måneds nye mønster
:-)














33 kommentarer:

  1. Rigtig fin skjorte. Det må være et stort (og tidskrævnde) projekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jani :-) Det var faktisk ikke så slemt synes jeg - men jeg har ikke rigtig fornemmelse af hvor lang tid jeg har brugt. Synes, at når jeg syr noget første gang, så bliver jeg så opslugt af processen, at jeg glemmer tiden :-) Det var ikke svært synes jeg, bare nyt, hvis du forstår :-)

      Slet
  2. Sikke en sød skjorte. Det må have været et tidskrævende - og særdeles tilfredsstillende projekt. Jeg skal da lige ind og kigge på det hollandske firma.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette :-) Som jeg lige har skrevet ovenfor, så gik det faktisk fint, og jeg synes ikke det tog såååå lang tid. Jeg skal helt sikkert prøve mønstret igen - og jeg kan varmt anbefale zonen09. Der er nogle fine mønstre. Jeg ved at Trine/Grovvybaby har syet Jacob bukserne til hendes pige, så det er ikke kun for drenge :)

      Slet
  3. Det er da en umanerlig dejlig skjorte. Dejligt med tern også selvom de godt kan drille. Den hollandske hjemmeside skal jeg da vist kigge nærmere på, hvis tiden var til det, ville jeg gerne sy skjorte til bettemanden, inden vi skal til bryllup, men sådan kommer det ikke til at gå.
    kh.
    Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen :-) Nogle gange løber tiden fra en... det kender jeg godt :) Ja, det med tern havde jeg ikke lige overvejet før jeg gik igang, men det blev hurtigt tydeligt. Til gengæld er det stof af en aflagt voksen skjorte, og lidt en test, så det gør ikke så meget.
      Jeg kan varmt anbefale mønstrene, og flere af dem er også på engelsk (det er trods alt noget lettere ;)

      Slet
  4. Hvor er den gennemført. Godt gået. Og så oven i købet på hollandsk.

    SvarSlet
  5. Great version of Theo, love the colour combination!

    SvarSlet
  6. Hvor er den bare blevet fin....har overvejet at skulle sy en skjorte til bettemanden, men det virker som de andre også kommenterer til at være et stort stykke arbejde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne :-) Det synes jeg faktisk ikke det var - du kan se mine svar ovenfor. Lad dig ikke afskrække ;-D

      Slet
  7. Wauw! Du er da lige for sej der - en skjorte og så på Hollansk ;) den er SÅ fed Mette :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina Viki :-) Jeg må snart prøve en skjorte igen, så kan det være det går helt i fisk ;-D

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Århh - den er übercool - Jeg er vild med stoffet

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen Elisabeth :-) Stoffet er som sagt en aflagt skjorte fra min mand og den er mange, mange år gammel :-) Så fik den nyt liv

      Slet
  10. ÅRH JA... totalt prof!!! Sejt, Mette... :)

    SvarSlet
  11. Wow, den er fed! Oser af klasse, og så har man altså gjort det godt, for det kan meget vel gå den anden vej, når man syr selv ;) elsker stoffets enkle tern (øv, at det ikke er en metervare :-(). Og flot snit og lækkert med den orange detalje!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Trine :-) Ja det er aldrig helt til at vide hvordan det ender når man prøver noget nyt. Glæder mig til at se hvad du får ud af dine flotte genbrugsindkøb :-)

      Slet
  12. Hvor er du sej! Den er simpelthen så flot!!! Den kan du godt være stolt af! :-)

    SvarSlet
  13. Hold da lige maude (underligt udtryk - ved ikke hvor det kommer fra, men det udtrykker begejstring, når jeg bruger det!!!) - den er seriøst for fed, Mette!!! Er vild med de orange detaljer - de er seje på sådan en lidt fræk og rap måde :-)))) Klap dig selv på skulderen - det er noget af en bedrift, og så på hollandsk!!! :-))))) Skøn model du har hyret ;-) KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lilly :-) Det var en god syproces og jeg synes også den orange fungerer godt. Drengen er heldigvis glad for orange, for det kommer der mere af :-))
      Kh,
      Mette

      Slet
  14. Den er simpelthen bare for fed den skjorte! Og så sejt, at den er lavet af "genbrugs-stof" - det gør den bare flottere :) Detaljen med lommen kunne du sagtens have bildt mig ind, var med vilje - det giver lige et ekstra pift, at den sidder lidt skævt (har set en del skjorter, hvor lommen med vilje er sat skævt på i butikkerne....)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Dorte :-) Genrbug er sagen - jeg har desværre ikke fundet brugbare skjorter siden (der hænger et par stykker i klædeskabet, men jeg har fået no-go indtil nu ;-) Bare jeg havde vist at skæve lommer er in - så havde jeg ladet som om det var med vilje ;-D

      Slet
  15. Så flot. Hvor er du sej! Og god ide m genbrug!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Stine - dejlig kommentar :-)

      Slet